Milenialii – o nouă generație de părinți

Zilele trecute am participat online la conferința anuală a Lamaze Internațional, ca parte din pregătirea continuă de educator prenatal (LCCE). Au fost 3 zile de conferințe foarte interesante și utile. Mai multe dintre prezentări mi-au plăcut foarte mult, dar cea despre ”milenialii” – noua generație de părinți mi-a ajuns până la suflet. Nu de altceva, dar și eu sunt din această generație. 🙂

Conferința despre mileniali a fost ținută de Amber McCann și Jeanette McCulloch.

Ce este o ”generație”?

Un grup de oameni născuți cam în aceeași perioadă care au un set de caracteristici, preferințe și valori asemănătoare. Desigur, fiecare individ este unic, dar au câteva elemente comune.

În SUA s-au identificat 4 generații în ultimul secol:

  • Cei tăcuți (”silent” în engleză) – născuți între 1928 – 1945;
  • Baby-Boomers (nu prea știu exact cum să traduc sau dacă este vreo traducere oficială) – născuți între 1946 și 1964;
  • Generația X – născuți între 1965 și 1980;
  • Milenialii (sau generația Y) – născuți între 1981 și 1997.
Milenialii

sursa foto: https://thewoman.ro/

În România se pot găsi asemănări între aceste categorii și ce s-a întâmplat la noi, însă, dacă pentru primele 3 generații contextul politic și socio-economic e destul de mult diferit, pentru Mileniali se potrivește mai bine, datorită globalizării și răspândirii internetului.

Toate generațiile, indiferent cum s-ar numi, au două lucruri în comun:

  • consideră că modul în care văd lumea e corect;
  • vor respect pentru cum văd lumea.

Probabil de aici apar și conflictele între generații. Pentru că e clar că vedem lucrurile prin cu totul alte lentile decât părinții noștri. Am crescut într-o cu totul altă lume. Avem alte valori și ne dorim lucruri diferite.

Milenialii – Caracteristici

Generația actuală de părinți, face parte, în mare, din generația Milenialii. Așa că, să vedem prin ce se caracterizează:

  • Milenialii sunt foarte eterogeni. Nu sunt deloc la fel. Fiecare e în felul lui. Este o generație cu o foarte mare diversitate. Ceea ce presupune că e necesară și o mare varietate de produse și servcii, indiferent de domeniul de care vorbim.
Milenialii -eterogeni

Image by Free-Photos from Pixabay

  • Pun la îndoială autoritatea. Dacă părinții noștri au fost obligați să facă lucrurile într-un anumit mod, noi nu mai acceptăm. Punem întrebări. Ne răzvrătim. Poate ai auzit și tu că suntem cam ”dificili” ca angajați, mai ales în comparație cu părinții noștri, pentru că nu acceptăm lucrurile pur și simplu pentru că așa zice cineva. Avem nevoie de argumente. Avem nevoie de un scop și de un sens.
Milenialii - autoritatea

Image by Arek Socha from Pixabay

  • Nu au nevoie neapărat de ”împuternicire” pentru că își înțeleg, în general, propria putere. Știu că sunt valoroși și caută mai puțin validarea din afară, deși au fost crescuți cu validări externe. Însă încep să se trezească și să conștientizeze propria valoare, chiar dacă sunt încă nesiguri. Mai ales, în comparație, cu generația ce vine din spate 🙂
  • Caută corectitudinea și echitatea. Sunt două valori importante pentru Mileniali și asta se vede și din retorica pe care o au.
  • Parentingul este una dintre valorile fundamentale. De fapt, la noi, cu această generație a apărut și conceptul de ”parenting” (creșterea copiilor) și întreaga industrie din jurul său. E important pentru Mileniali să facă lucrurile bine în această direcție, să-și crească frumos și cât mai adaptați copiii.
  • Crowdsourcing-ul și apelarea la experți sunt iar două caracteristici specifice Milenialor. Cred că și faptul că folosim tot mai mulți termeni împrumutați direct din limba engleză e o caracteristică a acestei generații. 🙂 Crowdsourcing-ul (nu are un termen dedicat în limba română, a fost adoptat ca atare din engleză) reprezintă externalizarea unui serviciu, nu către un contractor sau un colaborator, ci către un grup de specialiști sau o comunitate, sub forma unei competiții. Ideea începe să fie preluată tot mai des și la noi. Deși părinții noștri au fost nevoiți să se priceapă la tot, generația noastră apelează, mai degrabă, la experți. Nu își mai asumă că știe să facă de toate. De unde și vorba ”faci de toate, dar nici una ca lumea” 🙂
  • Apreciază și caută susținerea și suportul. De aceea au și apărut comunitățile, inclusiv cele de părinți și s-au dezvoltat enorm de mult comunitățile online.
  • Folosesc masiv tehnologia și, în special, social media.
Milenialii - social media

Image by Pixelkult from Pixabay

  • Au acces la enorm de multă informație – însă nu le e ușor să găsească ”firul roșu”, esențialul. DE multe ori, sunt confuzi în mormanul de informații. De aceea, caută surse care să le facă lumină (de exemplu, cursuri). În România abia în ultimul deceniu au explodat cursurile de toate felurile –  de la cursuri de pregătire pentru la naștere, la cursuri legate de orice pasiune ai putea avea. Părinții noștri nu prea înțeleg de ce ar merge cineva la cursuri să învețe despre naștere sau despre desen etc.
  • Există o oarecare competiție și destul de multă nesiguranță că ceea ce fac e bine. Competiția e alimentată și de rețelele sociale, care prezintă imagini perfecte ale unor familii perfecte, concedii perfecte, coafuri și machiaje de revistă, zâmbet ”Colgate” 🙂 etc.

Cum sunt Milenialii ca părinți?

  • implicați;
  • se documentează: citesc (cărți sau pe ”Sfântul Google” :D), participă la cursuri, ateliere, seminare;
  • își doresc să-și crească altfel copiii decât au fost ei crescuți;
  • își conștientizează rănile și fac eforturi să le vindece;
  • își doresc o altfel de lume pentru copiii lor și schimbă lucrurile (vezi instituții de învățământ private inițiate de părinți care își doresc alternative viabile pentru copiii lor);
  • sunt puțin confuzi, având acces la atât de multe teorii (care, nu de puține ori, se bat cap în cap), nu știu pe care să o aleagă;
  • își postează viața pe rețelele de socializare, încă de la aflarea veștii că așteaptă un copil;
  • stau mult pe telefoane, chiar și în prezența copiilor; prin urmare, le și permit acces destul de facil și prea puțin controlat copiilor pe Internet;
  • au tendința să nege experiența și să refuze ajutorul generațiilor anterioare;
  • sunt tot mai conștienți de partea emoțională și de importanța primilor ani de viață;
  • deși sunt ancorați în tehnologie, redescoperă și frumusețea naturalului, caută alternative sănătoase de hrană, produse, concedii etc;
  • existența lor ca părinți este marcată de o puternică dualitate și, uneori, chiar competiție: femei care alăptează versus cele care nu alăptează; nașteri naturale versus cezariene; copiii cu acces nelimitat la gadgeturi versus copii fără acces etc.

Cert este că această generație este foarte diferită de anterioara. Și e nevoie să ne adaptăm, din mers, la noul mod de gândire. Pe măsură ce Milenialii preiau tot mai mult din piața forței de muncă se observă și schimbările. O fi de bine? O fi de rău? Greu de spus acum. Oricum înapoi nu mai putem da. Cred că adaptarea e cuvântul cheie pentru generația actuală, dar și pentru cele viitoare.

De fapt, noua generație, generația Z, a și început să iasă în evidență. Deja mă îngrijorează că nu reușesc să înțeleg unele lucruri și nu sunt ”pe val” 😀 Dar asta e: conflictul de generații! 🙂 Putem doar să ne păstrăm cât mai la zi și să învățăm continuu. Oricum vom fi depăiți de generațiile următoare. Ceea ce e și firesc!

Ce părere ai tu despre generația Milenialilor și conflictul dintre generații, în general?

#provocarea100Seth #ziua58

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *