Am vorbit despre cum se dezvoltă bebelușul în primul an de viață.
Îți propun acum câteva activități și jocuri pe care le poți face împreună cu bebelușul tău în primul an de viață.
Precauții:
Propune-i activități și jocuri atunci când e liniștit, nu îi e foame sau somn. Urmărește atunci când e suprastimulat sau nu mai dorește să continue. Oprește-te atunci când dă semne că nu mai dorește să se joace. Alimentează-i curiozitatea fără a-l stimula excesiv.
Întotdeauna stai lângă el în timpul activităților, mai ales dacă implică și obiecte.
Cum să fie obiectele alese:
- rezistente;
- suficient de mari încât să nu le poată înghiți sau să nu se rănească cu ele;
- să nu aibă asperități;
- să nu fie vopsite sau lăcuite cu o substanță chimică;
Explică-i mereu ce faci, ce vede, aude, simte, experimentează.
-
Jocuri și activități pentru stimularea tactilă:
- schimbă-i pozițiile; pune-l și pe burtică;
- fă-i masaj;
- fă mișcări de gimnastică cu el: bicicleta cu picioarele, rotiri cu picioarele, ridicări ale mâinilor; fă-le toate explicând de fiecare dată ce faci, numește părțile corpului, folosește o voce jucăușă și numărând;
- folosește sisteme sănătoase de purtare, adecvate vârstei sale, ceea ce îi va permite o dezvoltare mai bună a musculaturii;
- ia diverse țesături sau obiecte de texturi diferite (catifea, prosop flaușat mai aspru, vată, mătase, pene etc) și mângâie-l în plamă, pe talpă, pe spate; explică-i fiecare senzație pe care o simte (”Este moale”, ”Asta zgârie puțin” etc);
- spre vârsta de 4 luni îi poți da diverse obiecte pe care să le prindă cu mâna și apoi să le dea drumul; pot să fie din materiale și texturi diferite; atenție doar să fie suficient de mari încât să nu le poată înghiți; exemple: minge de cauciuc; linguriță de metal, inel de lem sau plastic;
-
Jocuri și activități pentru stimularea vizuală:
- poți agăța jucării deasupra patului al aproximativ 30 de cm deasupra capului, la început preferabil alb-negru (pentru că acestea le disting mai bine), apoi poți folosi și alte culori; poți să le confecționezi chiar tu, nu e nevoie să cumperi neapărat jucăriile acelea foarte scumpe;
- poți să le faci să dispară și să apară din nou; repetă acțiunea până când copilul rămâne cu ochii ațintiți asupra locului în care au dispărut, așteptând să reapară;
- sau poți să îi iei mânuța și să urmăriți împreună cu degetul său pe conturul desenului;
- utilizarea unui sistem sănătos de purtare adecvat vârstei, îi permite și să vadă mult mai multe decât din cărucior și ai și ocazia să îi explici exact ce vede;
-
Jocuri și activități pentru stimularea sonoră:
- din săptămâna a șaptea îl poți bișnui cu diferite sunete;
- pune-i muzică clasică (Bach, Schubert) – studiile arată că stimulează foarte bine dezvoltarea creierului;
- dar expune-l și la sunete familiare și comune: soneria, tic-tac-ul ceasului, zgomotul de hârtie mototoliră, sunete de voci etc;
- propune-i să bată cu diverse obiecte pentru a observa sunetele diferite;
- evită totuși zgomotele prea puternice, stridente sau agresive; dacă poți, evită nunțile și petrecerile prea zgomotoase (chiar și botezurile pot fi foarte zgomotoase);
- jucării instrumente muzicale cât mai simple;
-
Jocuri și activități pentru stimularea olfactivă:
- dă-i să miroase obiecte noi: borcănașe cu mirodenii, flori, bucățele de fructe (de exemplu, portocală, lămâie) sau orice găsești interesant în plimbări; arată-i tu cum să miroase și explică-i ce este fiecare;
-
Jocuri și activități pentru stimulare motorie:
- poți să legi niște clopoței sau un balon cu panglici de încheietura mâinii sau glezna, astfel încât să sune sau să miște când își mișcă el mâna sau piciorul; se va prinde repede cum să facă și va dori să repete acțiunea; atenție, nu-l lăsa nesupravegheat;
- sau poți agăța diverse obiecte pe un elastic, astfel încât copilul să le prindă, să le dea drumul, iar apoi să încerce din nou; de exemplu, poți agăța o minge din material textil cu zornăitoare în zona picioarelor astfel încât să producă sunet când o atinge cu picioarele; își dezvoltă astfel foarte bine și musculatura picioarelor, abdomenului și spatelui;
- explorarea casei după ce începe să stea așezat și să meargă de-a bușilea sau în picioare este activitatea preferată a bebelușilor; lasă oricând orice jucărie pentru obiectele banale din casă; e important să reamenajați spațiul încât să fie în siguranță pentru el; verifică fiecare sertar și loc în care ajunge să nu existe obiecte sau substanțe periculoase la care să aibă acces; noi am mutat toate vasele care se puteau sparge în rafturile de sus și am lăsat jos doar cele din plastic și metal; le scotea și examina de câteva ori pe zi; la fel făcea cu dulapul lui de haine la care avea acces; 🙂
-
Jocuri și activități pentru dezvoltarea limbajului:
- numește întotdeauna tot ce faci:
- când îl îmbraci (încă de când se naște) spune-i că acum bagi mâna dreaptă, piciorul stâng, îi dai bluza roșie/albă etc;
- când ieșiți afară la plimbare numește-i ceea ce vedeți: animale, copaci, iarba, cerul, norii și spune-i și culorile și dimensiunile;
- nu-ți face griji că nu reține sau nu arată că înțelege; deocamdată nu știe să îți arate că înțelege, dar recepționează tot; și te vei trezi dintr-odată că știe foarte multe lucruri (culori, dimensiuni, obiecte) fără să faci neapărat eforturi în acest sens;
- de la 5-6 luni poți să îi arăți animale și să faci cum fac ele
- numește întotdeauna tot ce faci:
-
Alte jocuri și activități
-
Cucu-bau
- jocul preferat al copiilor începând cu 5 luni și continuând până multe luni după;
- la început te poți ascunde în spatele propriilor palme; apoi după diverse obiecte;
- se va distra foarte bine;
-
De-a ascunselea
- între 6 și 9 luni poți lua o jucărie/un obiect, să o pui în fața copilului, apoi să acoperi o parte a jucăriei cu o eșarfă; întrebi ”unde e jucăria?” și după câteva secunde ridici eșarfa și spui ”uite-o!”; repeți de câte ori își dorește copilul și se simte bine; apoi poți să ascunzi total jucăria;
-
Cărțile
- poți să îi arăți cărți încă de foarte mic; chiar dacă la început nu va prezenta foarte mare interes pentru ele, vei observa că, în timp, interesul lui va crește;
- alege la început cărți rezistente și mici (potrivite pentru mânuțele lui): cărți interactive textile, din burete sau carton gros;
- la început nu va avea răbdare să îi citești (de fapt, undeva în jur de 2 ani și peste încep să aibă răbdare să le citești textul), dar poți să îi explici tu ce se vede în imagini și asta îi va plăcea;
- cu cât îl obișnuiești mai repede cu cărțile, cu atât îi vor plăcea mai mult;
- după 9 luni poate să întoarcă singur paginile, dar alege tot cărți cu pagini groase, cartonate;
-
Aruncarea pe jos a obiectelor, jucăriilor
- este o activitate preferată de copii după ce stau bine în poziția așezat;
- observă foarte repede că atunci când aruncă o jucărie pe jos, adulții reacționează și atunci le place să testeze cât timp funcționează;
- pentru adulți poate fi repede frustrant, dar pentru copii e foarte distractiv; așa că, înarmează-te cu răbdare și continuă să îi dai jucăria;
-
Coșulețele
- începând de la 5-6 luni începe să descopere proprietățile obiectelor prin pipăire;
- pune câteva obiecte diferite sau de texturi diferite într-un coșuleț și lasă-l să le exploreze; schimbă-le periodic; când se plictisește pune alte obiecte/jucării în coș;
- de la 9 luni poți să îi pui diverse obiecte casnice din aceeași categorie și să îi numești obiectele pe care le ia în mână;
-
Jocurile imitative
- copiii învață prin imitare; așadar, e important ca ei să ne imite mimica și mișcările cât mai curând posibil;
- abordează mimici exagerate: îngrijorare, tristețe uitându-te în ochii lui, apoi schimbă-ți fizionomia, făcând să apară un zâmbet larg; te va imita și va zâmbi și el;
- privește-ți copilul în ochi și scoate sunete simple ”ah”, ”oh”, ”uu” și repetă până când copilul te imită;
- imită-l tu pe el când face anumite gesturi sau mișcări;
- fă gesturi ample, spectaculoase: la revedere, aplauze, sărută-l zgomotos; și repetă acțiunile până începe să te imite;
-
Sticlele care fac zgomot
- ia mai multe sticle transparente de plastic (preferabil de același fel) și umplele cu diverse: pietricele, semințe, fructe uscate, boabe de orez, mărgele de plastic; în fiecare sticlă pune un singur fel de material;
- strânge foarte bine capacele, astfel încât să nu le poată deschide;
-
Jocuri cu cuburi
- dă-i mai multe cuburi, de culori diferite și arată-i ce să facă cu ele;
Nevoile bebelușului:
- să fie înțeles;
- să reacționezi la perioadele sale senzitive; există anumite perioade în care e interesat de anumite aspecte și e important ca părinții să observe interesul copilului și să îl sprijine în acest sens, oferindu-i activități în zona lui de interes (de exemplu, au o perioadă în care sunt fascinați de apă);
- să fie respectat – să i se vorbească frumos și să facă singur atunci când e capabil; aici filosofia Montessori de educație excelează – în a-i permite copilului să facă singur tot ce poate și a nu face în locul lui;
- să se simtă în siguranță material și afectiv; asigură-i spațiul de explorare să fie în siguranță, dar pune deoparte și lucrurile care îi sunt interzise (ex: bibelouri, bomboane, biluțe mici); mai bine ascunde-le decât îi tot interzici să le atingă;
- să repete de mai multe ori aceeași activitate – pentru că astfel învață; lasă-l să facă, desfacă și refacă până când e mulțumit.
Sugestii de jucării și cadouri:
-
-
- jucării din materiale textile cu diferite caracteristici;
- zornăitoare din diferite materiale;
- carusele;
- jucării care scot sunete atunci când sunt apăsate;
- cutii muzicale;
- mingi de diferite mărimi și materiale;
- cuburi;
- jocuri pentru baie;
- instrumente muzicale simple;
- cutii cu forme geometrice; (în jurul vârstei de 1 an)
- jocuri de sortare; (în jurul vârstei de 1 an)
- cărți din materiale textile, carton, pliabile;
- figurine de animale;
-
Tu ce alte jocuri și activități ai făcut/faci cu copilul tău în primul an de viață? Ajută-mă să completez lista de mai sus, lăsându-mi ideile tale în comentarii.
#provocarea100Seth #ziua65