Creșterea în greutate în sarcină

Sarcina#provocarea100Seth

Cât de mult ar trebui să iei în greutate în sarcină?

DEPINDE.

E dificil de stabilit o cifră exactă unică, întrucât e nevoie să ținem seama de particularitățile individuale. Dintre variabilele de menționat sunt:

  • greutatea și înălțimea dinainte de sarcină;
  • dimensiunile bebelușului și placentei;
  • calitatea alimentației gravidei înainte și în timpul sarcinii;
  • proveniența etnică;
  • numărul de sarcini anterioare.

Până în anii `70, specialiștii americani recomandau o creștere în greutate între 7 și 8,5 kg. Cercetările actuale arată că o creștere între 10 și 16 kg duce la o rată mai mare a sarcinilor la termen și bebeluși mai sănătoși.

Ce greutate ai avut înaintea sarcinii?

În ce privește greutatea dinaintea sarcinii, aceasta se determină în funcție de indicele de masă corporală (IMC) – un raport între greutate și înălțime.

Ex:

înălțime: 168 cm

greutate: 54 kg

IMC: 54/(1,68*1,68)= 19.13

Dar dacă nu ai neapărat un calculator la îndemână există și foarte multe calculatoare ale IMC online.

În funcție de cifra obținută la acest calcul, ne încadrăm în una din următoarele categorii:

  • IMC sub 18,5 subponderalitate: – greutatea considerată normală a fi luată pe perioada sarcinii este între 12,5 și 18 kg;
  • IMC între 19 – 24.9 normoponderalitate: greutatea optimă a fi luată în sarcină între 11,5 și 16 kg;
  • IMC între 25 – 29,9 supraponderalitate: greutatea optimă a fi luată în sarcină între 7 și 11,5 kg;
  • IMC peste 30 obezitate: greutatea optimă a fi luată în sarcină între 5 și 9 kg.

Medicul de familie măsoară și notează la fiecare vizită prenatală (se recomandă o vizită pe lună):

    • greutatea
    • circumferința taliei
    • tensiunea

Vei constata că la începutul sarcinii creșterea în greutate este lentă și se accelerează pe măsură ce bebelușul crește, iar placenta se dezvoltă pentru a-i satisface nevoile. În general, la sfârșitul primului trimestru poți observa o creștere de 1-2 kg. E important să sesizezi dacă sunt creșteri sau scăderi bruște de greutate, pentru că acestea ar putea indica o condiție medicală și ar fi indicat să te adresezi medicului.

O creștere foarte rapidă (mai mult de 0,5 kg/săptămână) poate fi semn de preeclampsie, o boală care se manifestă în sarcină prin creșterea tensiunii arteriale, uneori însoțită de greață, dureri de cap și amețeli. Preeclampsia e destul de riscantă atât pentru mamă, cât și bebeluș, de aceea e important să fie depistată și tratată din timp.

Prea multe sau prea puține kilograme în sarcină

Femeile care iau prea mult în greutate în timpul sarcinii au riscuri crescute de complicații:

  • crește riscul de a avea un copil foarte mare (macrosomie): peste 4-4,5 kg la naștere (condiție care, de multe ori, duce la cezariană);
  • o creștere bruscă sau prea mare în greutate poate indica preeclampsie –  o condiție medicală manifestată prin tensiune arterială ridicată, amețeli, dureri de cap, greață; e necesar ca pre-eclampsia să fie diagnosticată și tratată din timp, pentru că e foarte periculoasă atât pentru mamă, cât și pentru copil;
  • crește riscul ca mama să dezvolte diabet gestațional (diabet de sarcină) – valori crescute de zaharuri în sânge.

Pe de altă parte, dacă sunt prea puține kilograme luate în sarcină:

  • poate fi afectată creșterea bebelușului în burtică;
  • crește riscul de naștere prematură;
  • crește riscul de a avea un bebeluș cu greutate mică la naștere.

Cum să păstrezi o creștere optimă în greutate?

Studiile arată că o dietă echilibrată și ținută puțin sub control și exerciții fizice realizate constant în perioada sarcinii ajută la o creștere optimă în greutate. Evident contează și daca mama este subponderală, la greutatea normală sau peste, precum și dacă are diabet gestațional sau nu.

miscarea in sarcina

Image by StockSnap from Pixabay

Câteva recomandări generale referitoare la regimul alimentar:

  • evită carbohidrații simpli – Principalele surse sunt zahărul rafinat (și tot ce îl conține în cantități mari) și făina albă – adică alimentele procesate, produsele de patiserie, cofetărie, gemurile, dulcețurile, siropurile, băuturile carbogazoase etc.
  • mănâncă suficiente fibre: tărâțe (porumb, grâu, orez, ovăz), pudra de cacao și ciocolata neagră, semințe de in, susan, floarea soarelui, nuci, fasole, dovlecei, broccoli, conopidă, fructe;
  • caută echilibrul între toate tipurile de alimente;

  • evită alimentele supra-procesate și caută-le pe cele mai naturale; citește și ce alimente să eviți total în timpul sarcinii;
  • apelează la un nutriționist dacă nu știi exact ce și cât să mănânci. Deși corpul nostru ne cam indică direcțiile, din păcate, nu prea mai știm să interpretăm corect semnalele sale.
  • mănâncă trei mese principale (nu prea mari) și alte două gustări relativ mici peste zi.

Cum sunt repartizate kilogramele în sarcină?

Să presupunem o creștere în greutate de 13,5 kg (care e o medie). Copilul are 3,5 kg (tot o medie), iar restul kilogramelor sunt repartizate astfel:

Creșterea în greutate în sarcină

 

Cum scapi de kilogramele în plus după naștere

Așadar, după nașterea bebelușului și eliminarea placentei, lichidului amniotic și celorlalte componente ce apar pe parcursul sarcinii, mama rămâne cu un surplus de kilograme, care va fi eliminat în timp. Există o vorbă care spune ”Durează 9 luni să devii mamă și alte 9 luni să redevii femeie” 🙂 Mie mi s-a părut prea mult 9 luni ca să îmi revin, dar după prima sarcină exact la 9 luni aveam greutatea dinainte.

Pentru unele femei este suficient că alăptează și au grijă de copil pentru a ”topi” kilogramele acumulate în sarcină. Dar majoritatea femeilor femeilor au provocări în a-și reveni la forma inițială, iar unele nu își mai revin. Aceste kilograme în plus pot duce la diverse probleme medicale și riscuri crescute într-o sarcină viitoare.

Cea mai bună modalitate de a scăpa de kilogramele în plus este să combini o dietă echilibrată cu exerciții fizice. Totuși e de reținut că în primele luni, nu sunt indicate curele de slăbire pentru că mama are nevoie de nutrienți pentru a-și hrăni copilul și pentru a-și ajuta corpul să își revină după sarcină.

Alăptarea stimulează pierderea kilogramelor în plus, deoarece producerea laptelui se realizează cu consum caloric. O femeie care alăptează are nevoie de un plus caloric de 500 de calorii pe zi. Atenție însă ce mânci: evită dulciurile, băuturile acidulate, carbohidrații și produsele supra-procesate.

E esențial să reții:

Creșterea în greutate este mai puțin importantă decât calitatea alimentației.

Concluzii:

  • păstrează creșterea în greutate în timpul sarcinii la valori normale;
  • adoptă o dietă alimentară echilibrată;
  • consumă sare conform dorinței;
  • consumă lichide în cantități generoase;
  • dacă analizele o impun suplimentează alimentația cu un preparat de vitamine și minerale.

Cum este/ a fost pentru tine cu creșterea în greutate în timpul sarcinii?

#provocarea100Seth #ziua51

Citește în continuare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Ina Lupu pe social media
Instagram
YouTube
Meniu