9 modificări fizice după naștere despre care probabil nu știai

Modificări

Cât suntem însărcinate avem impresia că după naștere nu mai e nimic și, o dată ce avem copilul în brațe, totul se va așeza și nu vom mai avea nici o grijă. Toate se așează, într-adevăr, însă e nevoie de o perioadă de tranziție până când vom ajunge la un nou echilibru.

Adevărul este că nașterea unui copil este o schimbare atât de mare și de neașteptată, încât oricât ai fi citit sau ți-ar fi povestit oricine, atunci când ești acolo, nu știi exact la ce să te aștepți.

Modificările sunt la toate nivelele și părinții au nevoie de câteva luni până să se acomodeze cu noua lor viață.

Perioada de lăuzie

Primele șase săptămâni sunt cunoscute ca ”perioada de lăuzie”, în care mama își revine ușor. În tradiția populară, în această perioadă mama și copilul nu ieșeau din casă. Pe undeva, acest obicei era benefic, în ideea în care îi dădea mamei timp să își revină complet, să se conecteze cu copilul și să aibă grijă doar de ei. Însă, în lumea de azi, o perioadă atât de mare în care mama să nu iasă echivalează cu un exil.

1. Lohiile

Până la 6 săptămâni mama va avea lohii. Acestea sunt o sângerare post-partum, abundentă sau asemănătoare celei de la menstruație, prin care se curăță uterul, indiferent de modalitatea în care a născut mama (natural sau prin cezariană).

Dacă la început sângerarea va fi puternică și de un roșu aprins și pot fi și multe cheaguri de sânge, lohiile își vor schimba culoarea încet-încet, pe parcurs ce uterul se vindecă și își revine la forma de dinainte de sarcină. Apoi, se va schimba, gradual, devenind roz-maroniu, iar la final alb-gălbui.

E important să-ți asiguri un stoc de absorbante mari. Folosirea tampoanelor interne, în primele șase săptămâni, după naștere nu este recomandată deoarece acestea cresc semnificativ riscul unei infecții, mai ales că uterul tău este încă în plin proces de vindecare.

2. Când revine menstruația?

Dacă pe perioada sarcinii mama nu a avut menstruație (în general, mai există și excepții), e posibil ca aceasta să revină destul de repede sau după o perioadă mai lungă de timp. Perioada variază mult. Se pare că alăptarea exclusivă până la 6 luni ar favoriza o întârziere a revenirii menstruației, însă studiile nu sunt încă foarte concludente. Oricum, lipsa menstruației nu înseamnă că nu poți rămâne însărcinată. Așa că fiți precauți!

Corpul are nevoie de timp să își revină. O nouă sarcină în primele luni după naștere nu este neapărat de dorit pentru organism.

3. Uterul

Organismul mamei încă produce oxitocină (hormonul responsabil cu contracțiile), care ajută uterul să își revină la dimensiunea normală. Dacă înainte de sarcină el era cât o pară, după naștere a rămas cât un grapefruit și e nevoie să își revină. Mamele care alăptează își revin mai repede, întrucât alăptarea declanșează oxitocina. De asemenea, după nașterea naturală, uterul își revine mai repede decât după nașterea prin cezariană.

modificări - uterul

Image by therapractice from Pixabay

4. Burtica și kilogramele

Imediat după naștere mama pierd între 6-8 kg, în medie, însă, pentru majoritatea dintre noi, burtica nu dispare peste noapte. Uneori durează câteva luni bune până când organismul își revine la forma dinainte, iar alteori rămâne chiar modificat puțin după naștere. Există o vorbă: ”Durează nouă luni să devii mamă și alte 9 luni să redevii femeie”. Așa că ai răbdare cu tine! Gândește-te că aceea a fost casa bebelușului pentru 9 luni și bucură-te de corpul tău așa cum e!

5. Zona perineală

După nașterea naturală, mai ales dacă ai avut o epiziotomie, e foarte posibil ca zona perineală să fie amorțită, să nu ai simț în zona respectivă sau să nu poți sta în șezut. Poți face exercițiile Kegel, prin care contracți mușchiul perineal timp de 5 secunde, apoi îi dai drumul 5 secunde și tot așa. De asemenea, se mai poate folosi practica cu oul yoni (fie de jad, fie din alte pietre).

Există și uleiuri esențiale, precum și comprese special create pentru zona perineală după naștere.

După nașterea prin cezariană vei fi nevoită să fii puțin mai atentă la mișcări în primele săptămâni. E necesar să protejezi zona operației, să te ridici pe o parte, să nu forțezi, să nu ridici foarte greu. Pot exista dureri și până la 6 luni.

6. Oboseala

Vei resimți o oboseală, și uneori, chiar extenuare, destul de pronunțate datorită lipsei de somn. Probabil vei primi sfatul ”Dormi când doarme bebelușul”. Dacă ești ca mine și nu prea poți dormi peste zi sau adormi destul de greu, acest sfat te va enerva. Poate scoate cineva copilul afară pentru 1-2 ore, iar tu să mai recuperezi puțin.

modificări - oboseala

7. Viața sexuală

La săptămâni se recomandă un control ginecologic pentru a confirma că totul este în regulă. După această vizită, medicul poate spune dacă vă puteți începe sau nu viața sexuală. Oricum, în această perioadă, hormonii sunt orientați spre copil, iar apetitul sexual este destul de scăzut. În aceste momente, este important ca partenerul să înțeleagă aceste aspecte și să te menajeze, susțină, înțeleagă.

Atenție! Poți rămâne însărcinată și imediat după ce ai născut. Folosiți metode contraceptive compatibile cu alăptatul (dacă alăptezi). E posibil să fie nevoie de lubrifiere după naștere și pot apărea senzații de durere sau neplăcere care dispar cu timpul. E important să fiți amândoi pregătiți emoțional și fizic.

8. Părul

Dacă în perioada sarcinii, părul tău a fost mai strălucitor și mai frumos ca oricând, la câteva luni după naștere, e foarte probabil că va începe să cadă. Destul de mult. Majoritatea mămicilor trec prin asta. Unele folosesc șampoane care să ajute, altele folosesc suplimente nutritive sau chiar vitaminele prenatale pe care le-au luat în sarcină. Îmbunătățirile nu sunt foarte vizibile, indiferent de varianta aleasă, însă acest fenomen se oprește în jur de 9-10 luni.

9. Exercițiile fizice și dietele după naștere

Exercițiile fizice pot fi efectuate după 6 săptămâni, la nașterile naturale, dacă medicul a confirmat că e totul ok. E important doar să fie adaptate perioadei post-partum. De exemplu, nu sunt recomandate abdomenele clasice, însă există alte variante care să te ajute să revii la corpul dinainte. Exercițiile fizice nu sunt interzice mămicilor care alăptează. Acesta e doar un mit.

Dacă ai avut parte de o cezariană e mai bine să consulți medicul înainte de a începe exerciții fizice, să găsești unele adaptate ție și să-ți asculți corpul. Nu forța atunci când simți că ceva nu e în regulă.

modificări - gimnastica

Image by Steve Buissinne from Pixabay

Acceptă ajutorul celor din jur

Probabil ai rude sau prietene care vor să te ajute după naștere. Lasă-i să te ajute! Acceptă ajutorul cu pregătirea mâncării, curățenie, spălat haine/vase. Tu ai nevoie să stai și să ne conectezi cu copilul tău. Lasă-i pe cei din jur să preia celelalte îndatoriri casnice. Lasă-ți partenerul să schimbe copilul, să îl îmbrace, chiar să îl plimbe. Implică-l atât pentru binele copilului, cât și al tău și al relației.

La români există acest obicei al vizitelor cu ”plocon”, în primele săptămâni de după naștere. Toată lumea vrea să vadă copilul și să îi aducă daruri. Însă în primele săptămâni mama nu are, în general, dispoziție necesară pentru a fi o gazdă primitoare. Nu este în cea mai bună formă, vrea să stea cu copilul ei, este obosită, poate are dificultăți de a sta jos, ragade la sâni etc. Partenerul poate ajuta prin limitarea vizitelor la minim posibil (bunicii copilului și unchi/mătuși, nași).

Știu că pare o lipsă de politețe să refuzi pe cineva care dorește să vină în vizită la bebeluș, însă doar îi amânați, pentru binele vostru și al copilului. Copii atât de mici se suprastimulează destul de ușor și te vei trezi cu un copil foarte agitat și te vei agita și tu.

Care dintre aceste schimbări au fost cele mai semnificative pentru tine? Ce ai făcut în legătură cu ele?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *